Som den sömntuta jag är så var tanken på att behöva börja klockan 09:00 istället för 10:30 på en måndag inte speciellt lockande. Och som alltid förväntade jag mig det värsta; hamna på en långtråkig praktikplats med sura gubbar som egentligen inte ens ville ha en där.
Men tji fick jag och mitt fördömda sinne till att alltid förvänta sig det värsta!
Praktiken på Nolia var faktiskt den bästa praktiken jag någonsin haft skulle jag vilja säga.
Men tji fick jag och mitt fördömda sinne till att alltid förvänta sig det värsta!
Praktiken på Nolia var faktiskt den bästa praktiken jag någonsin haft skulle jag vilja säga.
Första dagen var den längsta dagen då jag jobbade från 09:00 till 18:00 ungefär. Vi hade nämligen kommit överens om att vi skulle jobba "skiten ur oss" (för att citera vår handledare, Sussi) direkt så att vi senare skulle kunna få ledigt (vilket var extremt uppskattat).
Under praktiken fick jag (eller "vi" rättare sagt) göra en rad olika uppgifter. Ibland gick det så snabbt att vår handledare t o m fick problem att komma på vad hon skulle sätta oss i för arbete.
Hur som helst så fick vi bland annat göra i ordning loungen (fika- och lunchrum för utställarna) genom att tillföra en lite mer mysig tillvaro med ljus, andra stolar, blommor osv.
Vi fick även göra saker som att skylta vägen till Christinaskolans matsal med pilar så att de som hade förbeställda luncher skulle hitta dit, hämta saker som behövdes inför mässan, rama in affischer, hjälpa vilsna anställda med datorerna och en massa annat.
Kort sagt så var vi sysselsatta största delen av tiden. När vi inte var det fick vi sitta i deras fikarum (även kallat VIP-rummet) och bara ta det lugnt tills mer uppgifter dök upp.
När utbildningsmässan väl började så var våra främsta uppgifter att se till så att det alltid fanns kaffe, tevatten och liknande i loungen samt att vi delade ut enkäter till besökarna om hur de upplevde mässan hade varit.
Resten av tiden ägnade vi oss åt att städa undan.
// Victoria Lundmark
Under praktiken fick jag (eller "vi" rättare sagt) göra en rad olika uppgifter. Ibland gick det så snabbt att vår handledare t o m fick problem att komma på vad hon skulle sätta oss i för arbete.
Hur som helst så fick vi bland annat göra i ordning loungen (fika- och lunchrum för utställarna) genom att tillföra en lite mer mysig tillvaro med ljus, andra stolar, blommor osv.
Vi fick även göra saker som att skylta vägen till Christinaskolans matsal med pilar så att de som hade förbeställda luncher skulle hitta dit, hämta saker som behövdes inför mässan, rama in affischer, hjälpa vilsna anställda med datorerna och en massa annat.
Kort sagt så var vi sysselsatta största delen av tiden. När vi inte var det fick vi sitta i deras fikarum (även kallat VIP-rummet) och bara ta det lugnt tills mer uppgifter dök upp.
När utbildningsmässan väl började så var våra främsta uppgifter att se till så att det alltid fanns kaffe, tevatten och liknande i loungen samt att vi delade ut enkäter till besökarna om hur de upplevde mässan hade varit.
Resten av tiden ägnade vi oss åt att städa undan.
// Victoria Lundmark
Jätte kul Viktoria! Bra skrivet och kul att ni fick så många olika arbetsuppgifter... Häls. Linda
SvaraRadera